Dittmar & Indreniuksen juridiikkahetkessä jaamme tiiviitä, käytännönläheisiä ja ajankohtaisia vinkkejä markkinoinnista, mainonnasta ja asiakassuhteista juristin silmin.
Ensimmäisen koosteemme kunniaksi aloitamme kysymyksellä, joka markkinointijuridiikkaan erikoistuneelle juristille esitetään kaikista useimmin: ”Mihin kannattaa keskittyä juuri nyt?”
Alla kirjoittajatiimimme kolme keskeisintä vinkkiä siitä, millä toimilla organisaationne voi tehokkaimmin hallita markkinointiin, mainontaan ja asiakassuhteisiin liittyviä riskejä käytännössä.
1. Ota riskejä (vain) tietoisesti
Olipa kyse sitten markkinoinnista, asiakassuhteiden ylläpitämisestä tai tuotteen sisällöstä, monet yritykset ottavat tällä hetkellä aiempaa suurempia riskejä taloudellisen hyödyn toivossa. Vaikka me juristit olemme riskien hallinnan ammattilaisia, ymmärrämme, että jokaista riskiä ei voi eikä kannata poistaa. On riskejä, joita jopa täytyy ottaa! Pahin riski on kuitenkin tiedostamaton riski.
Riskien arvioiminen ei ole aina helppoa, sillä sääntelyn lisääntyessä ja viranomaistoiminnan aktivoituessa myös markkinointiin liittyvät riskit muuttuvat jatkuvasti. Toivomme, että viikoittainen Juridiikkahetki auttaa pysymään perillä tästä muutoksesta ja kohdistamaan huomiotanne olennaiseen.
2. Älä jätä kumppania yksin
Onnistunut markkinointi edellyttää palveluntarjoajia. On selvää, että vaikuttajat, sosiaalisen median palvelut, konsultit, teknologian tarjoajat, tuotantoyhtiöt ja muut kumppanit muodostavat kriittisen verkoston, jonka avulla markkinointi saavuttaa halutun kohdeyleisön ja saa aikaan halutun reaktion. Markkinoijat tukeutuvat syystäkin kumppanien ammattitaitoon, teknologiaan ja yleisöön, sillä pyörää ei kannata keksiä ja rakentaa alusta saakka jokaista markkinointitoimea varten.
Mitä tärkeämpi kumppanuus, sitä kriittisemmäksi epäselvyydet ja virheet voivat kuitenkin muodostua – ja mitä tärkeämpää on, että teillä on oikeanlainen ja riittävä sopimus molempien turvana. Kun pelisäännöt ovat kaikille selvät, voidaan aika ja energia käyttää olennaiseen.
Jotta sopimuksen laatiminen ja solmiminen ei muodostu turhan raskaaksi, suosittelemme:
(i) laatimaan muutaman sopimuspohjan yleisimpiä kumppanuuksianne varten;
(ii) kouluttamaan keskeiset työntekijänne tunnistamaan ne tilanteet, joissa sopimus pitää solmia; ja
(iii) luomaan yksinkertaisen ja tavallisiin toimintatapoihinne upotetun tavan solmia ja tallentaa sopimus arjen käyttötilanteissanne.
Panosta erimielisyyksien ratkaisemiseen
Oli kyse sitten asiakkaista, kilpailijoista, mediasta tai viranomaisesta, toimintaanne seurataan aktiivisesti monien ulkopuolisten tahojen toimesta. Monesti se myös kirvoittaa keskustelua niin julkisesti kuin suorina yhteydenottoina. Tällaiset yhteydenotot ja niiden taustalla mahdollisesti vaikuttavat erimielisyydet ovat monesti myös merkittävin markkinoinnin riski, sillä kärjistyessään ne voivat johtaa jopa pitkiin viranomais- tai tuomioistuinprosesseihin, jotka sitovat niin aikaa kuin resursseja.
Kokemuksemme mukaan tehokkain tapa hallita erimielisyyksiä on ratkaista ne heti alkuunsa. Ota siis yhteydenotot vakavasti ensiviestistä alkaen, oli kyseessä viranomaisen selvityspyyntö tai kuluttajan reklamointi. Oikeanlaisella ja oikein mitoitetulla reagoinnilla voitte todennäköisesti välttää merkittävimmät karikot ja suurimmat myrskyt.
