Mitä yritysten tulee ottaa huomioon?
Toistaiseksi voimassa olevat palvelusopimukset ovat yhä yleisempiä monilla aloilla ja ne mahdollistavat yrityksille joustavuutta. Toistaiseksi voimassa olevien palvelusopimusten muuttaminen edellyttää kuitenkin tarkkaa lakisääteisten vaatimusten noudattamista, ja esimerkiksi kuluttajansuojalaki asettaa selkeät rajat sille, milloin ja miten yritys voi yksipuolisesti muuttaa sopimusta.
Lähtökohtaisesti muutokset voivat tulla voimaan aikaisintaan kuukauden kuluttua muutosilmoituksesta, mutta poikkeuksena ovat lainsäädännön tai viranomaispäätöksen aiheuttamat muutokset, jotka voivat tulla voimaan irtisanomisaikanakin. On lisäksi olennaista huomioida, että kuluttajalla on aina oikeus irtisanoa toistaiseksi voimassa oleva sopimus siihen tehtyjen muutosten vuoksi.
Milloin yritys saa tehdä muutoksia sopimukseen?
Yritys voi lähtökohtaisesti tehdä muutoksia toistaiseksi voimassa olevaan sopimukseen vain, jos kaikki seuraavat edellytykset täyttyvät:
- pätevät perusteet – muutos perustuu päteviin perusteisiin, kuten tuotanto-, hankinta- tai muiden olennaisten kustannusten muutokseen, olosuhteiden olennaiseen muutokseen, tai lainsäädännön muutokseen tai viranomaisen päätökseen, jota yritys ei ole voinut ottaa huomioon sopimusta tehtäessä;
- muutosperusteet on yksilöity ennalta sopimuksessa; ja
- kyse ei ole kuluttajan kannalta olennaisesta muutoksesta sopimukseen.
Mitä yritysten olisi hyvä huomioida tehdessään muutoksia sopimukseen ja miten muutoksista tulee viestiä kuluttajille:
- Varmista, että jatkuvan palvelun sopimusehdoissa on määritelty riittävän tarkasti perusteet muuttaa sopimusta.
- Varmistu siitä, että kyse ei ole olennaisesta muutoksesta sopimukseen.
- Informoi kuluttajia selkeästi ja hyvissä ajoin muutoksista.
- Varmista, että irtisanomisprosessi on kuluttajalle riittävän helppo ja vaivaton.

