Mainostoimistojen käyttö on monelle yritykselle arkipäivää. Ammattitaitoinen kumppani tuo markkinointiin luovuutta, osaamista ja tehokkaita ratkaisuja. Yhteistyön sujuvuuden ja riskienhallinnan kannalta on kuitenkin olennaista, että molempien osapuolten odotukset ja vastuut ovat selvät. Kirjallinen sopimus luo pohjan luottamukselliselle yhteistyölle, suojaa osapuolia ja tarjoaa ratkaisumallin erimielisyyksien sattuessa. Sopimuksen huolellinen laatiminen on investointi, joka mitä todennäköisimmin maksaa itsensä takaisin.

Palveluiden määrittely ja toimitusvelvoitteet

Sopimuksen tulisi määritellä selkeästi, mitä palveluita se kattaa. Sisältyykö mainostoimiston palveluun esimerkiksi kampanjasuunnittelu, sisällöntuotanto, sosiaalisen median hallinta vai kaikki nämä? Myös aikataulu, toimitusvelvoitteet ja mahdolliset välitavoitteet on syytä kirjata selkeästi.

Immateriaalioikeudet ja niiden käyttö

Immateriaalioikeuksien määrittely on yksi sopimuksen kriittisimmistä kohdista. Sopimuksessa on selkeytettävä, miten omistus jakautuu mainostoimiston luoman materiaalin osalta ja millaisen käyttöoikeuden osapuolet saavat. On täsmennettävä, kohdistuuko käyttöoikeuteen ajallisia, maantieteellisiä tai käyttötarkoituksellisia rajauksia. Erityisen tärkeää on sopia yhteistyön päättymisestä ja asiakkaan oikeudesta jatkaa materiaalien käyttöä sen jälkeen. Kolmansien osapuolten oikeudet vaativat myös huomiota. Mainostoimisto saattaa käyttää kuvapankkikuvia tai muuta lisensioitua materiaalia, jolloin on varmistettava, että asiakkaalla on asianmukaiset oikeudet käyttää lopputuotetta kaikissa suunnitelluissa yhteyksissä.

Luvat ja vastuun jakautuminen

Vastuunjako on määriteltävä tarkasti. Sopimuksessa tulisi sopia, kuka vastaa henkilöiden suostumuksista, kun markkinointimateriaaleissa käytetään tunnistettavia henkilöitä. Samoin on sovittava, kumman osapuolen vastuulla on kuvauslupien hankkiminen ja miten varmistetaan, että kaikki käytetty materiaali on laillisesti käytettävissä. Selkeä vastuunjako estää ikävät yllätykset ja mahdolliset oikeudelliset ongelmat. Vahingonkorvausehdot ovat myös olennainen osa sopimusta. Ongelmatilanteiden varalle on suositeltavaa määritellä, kuka vastaa, jos markkinointimateriaali loukkaa kolmannen osapuolen oikeuksia, kuten tekijänoikeuksia tai tavaramerkkejä, tai miten osapuolet ovat vastuussa tilanteissa, joissa markkinointi rikkoo markkinointioikeudellisia säännöksiä tai hyvää tapaa.

Selkeä hinnoittelu

Myös selkeä hinnoittelu välttää erimielisyyksiä. Sopimuksessa kannattaakin määritellä, perustuuko hinnoittelu kiinteään kuukausimaksuun, tuntiveloitukseen vai projektikohtaiseen hinnoitteluun. Myös mahdolliset lisäkustannukset, kuten kolmansien osapuolten lisenssimaksut, on syytä huomioida etukäteen.

Contact authors