Mitä markkinoijien tulee huomioida?
Loppuvuoden alennusmyynnit lähestyvät, ja markkinoijien onkin syytä kiinnittää erityistä huomiota kampanjaviestintäänsä. Alennusmarkkinointi on ollut viime aikoina myös kuluttaja-asiamiehen suurennuslasin alla.
Kyse ei kuitenkaan ole pelkästään sääntöjen teknisestä täyttämisestä. Oleellista on, että mainonnan luoma mielikuva ja yleisvaikutelma vastaavat todellisuutta.
Alta löydät kolme keskeistä huomiota, joiden avulla voit välttää alennusmarkkinoinnin sudenkuopat:
1. Tunnista, milloin on kyse alennuksesta
Jos tuotteita markkinoidaan alennuksella, kuluttajansuojalaki edellyttää, että alennetun hinnan yhteydessä ilmoitetaan myös alin hinta, jolla tuotetta on myyty 30 päivän ajan ennen kampanjaa.
On kuitenkin yleinen harhaluulo, että 30 päivän sääntö koskisi vain selkeitä “alennus”-ilmaisuja. Todellisuudessa sen soveltamisala on huomattavasti laajempi.
Säännös tulee sovellettavaksi aina, kun markkinointi luo kuluttajalle mielikuvan hinnanalennuksesta. Näin on riippumatta siitä, esitetäänkö alennus esimerkiksi konkreettisina lukuarvoina tai prosentteina. Ilmaisut kuten “katso ajankohtaiset tarjoukset”, “poistamme malliston”, “erikoistarjoukset”, “parhaat Black Friday -kampanjat” tai “Black Friday -tarjoukset” voivat luoda vaikutelman hinnanalennuksesta ja kuuluvat siten säännöksen piiriin. Jos tällaisissa kampanjoissa todella on kyse hinnanalennuksista, on markkinoinnissa ilmoitettava alin hinta, jolla tuotetta on myyty 30 päivän ajan ennen kampanjaa.
Jos tällainen hinnanalennuksen mielikuvan luova kampanja ei kuitenkaan tosiasiassa sisällä hinnanalennuksia, asia täytyy tuoda esiin selkeällä ja helposti havaittavalla tavalla esimerkiksi mainitsemalla, että kyseessä ei ole alennus normaalihinnoista.
Ratkaisevaa ei siis ole käytetty sana, vaan mielikuva, jonka markkinointi luo keskivertokuluttajalle hinnan edullisuudesta. Jos viestintä voi luoda vaikutelman alennuksesta, 30 päivän sääntö tulee sovellettavaksi – riippumatta siitä, käytetäänkö sanaa “alennus” vai ei.
2. Vältä toistuvien alennusten ansat
Jos samoja tuotteita myydään toistuvasti alennusmyynneissä, kuluttaja ei enää tunnista, mikä on normaali hinnoittelutaso ja alennuksesta saatava todellinen hyöty. Tällöin alennusmarkkinointi muuttuu helposti harhaanjohtavaksi. Hyvä nyrkkisääntö toistuville alennuksille on, että alennusmyyntien tulisi kestää enintään 2 kuukautta yhtäjaksoisesti ja yhteensä enintään 3 kuukautta kalenterivuoden aikana.
3. Dokumentoi ja valmistaudu näyttämään toteen
Jos hintatieto on kuluttajan ostopäätöksen kannalta olennainen ja mitattavissa, se on myös pystyttävä osoittamaan todeksi. Tämä tarkoittaa, että jokainen alennusprosentti, säästösumma tai hintavertailu on voitava todistaa jälkikäteen.
Huomioithan ainakin seuraavat seikat suunnitellessasi alennusmarkkinointia:
- ilmoitettu hinnanalennus on laskettu viimeisen 30 päivän alimmasta hinnasta;
- vertailuhinta on ilmoitettu aina, kun markkinointi voi antaa vaikutelman alennuksesta;
- alennus on todellinen ja merkittävä (yleisesti vähintään 10 %);
- kaikki ehdot ja rajoitukset on viestitty selkeästi (esim. rajoitettu saatavuus, aikarajat, tuotekohtaiset ehdot);
- markkinointimateriaalit ja hintahistoriat ovat dokumentoitu ja tarvittaessa todennettavissa.
Oikein toteutettuna alennusmarkkinointi on tehokas tapa kasvattaa myyntiä ja erottua kilpailijoista.
Contact authors

